برابر عنوان این یادداشت که با طرح یک پرسش همراه شده است، مفهوم تاریخو تاریخنگاری، در نسبت با زمان, در دورههای متفاوت تاریخی مورد بحث قرار گرفته است کهدر ادامه به آن اشاره خواهد شد.
مفهوم تاریخ» بعنوان امر کلی و هویت ساز» برای جوامع انسانی، بامفهوم زمان» بعنوان آغاز و پایان یک دوره تاریخی»، با هم نسبت دارند وتاریخنگاری در هر دوره تاریخی، حاصل تعامل مفهوم تاریخ و زمان» است. بههمین دلیل مشخصه های دوره های تاریخی و تاریخنگاری هر دوره، در عین تفاوت با همنسبت دارند.
مفهوم تاریخ نگاری» در هر دوره تاریخی تفاوت دارد و تابع تفکر حاکم بر آندوره است. مشاهده و گزینش جزئیات وقایع در هر دوره تاریخی و صورتبندی آن، از این طریق امکانپذیر می شود. برابر این توضیح، با فرض اینکه تاریخ نگاری پهلوی با تاریخ نگاریقاجار و صفوی و هر دو با تاریخ نگاری جمهوری اسلامی متفاوت است، دلیل این تفاوت ها صرفادر جزییات وقایع نیست، که هست، بلکه تابع تاریخ نگری» بمعنای ادراک از تاریخ وزمان، در مشاهده و رفتارها، همچنین در گزینش وقایع و چینش داده ها، برای تولید متنو تاریخ نگاری وقایع در یک دوره تاریخی است.
در هر دوره، تاریخ بر اساس ادراک از مفهومتاریخ و زمان ساخته و نوشته می شود. برابراین توضیح، سرآمدن یک دوره زمانی بمعنای به تمامیّت رسیدن و پایان آن دوره تاریخیاست. هرچند که این امکان وجود دارد که صورت کلی و یا رخدادهای هر دوره تاریخی، در دوره های دیگر بازبینی،نقد و یا تصرّف شود. در واقع امکان پذیری بازبینی و نقد، تنها بخاطر وجود داده های جدید نیست،بلکه به علت به پایان رسیدن امکان های تاریخی در هر دوره و سرآمدن آن دوره تاریخی است.
پرسش این است که؛ با فرض نسبت تفکر تاریخی و تاریخ نگاری هر دوره، بامشخصه های تاریخی آن دوره، تفکر تاریخی و روش تاریخ نگاری در هر دوره، با دورههایدیگر چه نسبتی دارد و چگونه تداوم یافته و یا دستخوش تغییر می شود؟ پاسخ به اینپرسش از این جهت اهمیت دارد که وجه تاریخی و تاریخسازی وقایع را با تغییر درتاریخ هر دوره، روشن میکند. مهمتر آنکه؛ این موضوع را آشکار می کند که چه چیزی ازتاریخ هر دوره باقی می ماند که نقطه اتصال آن به آینده است؟ پاسخ به این پرسشهمچنین نقطه تداوم تاریخ و چگونگی آن را روشن می کند.
با فرض اینکه همیشه شناخت تاریخی و مواجهه با تاریخ، در ذیل دوره هایتاریخی و نه به صورت مستقل انجام می گیرد، رجوع به تاریخ، گزینش داده های تاریخیو مبارزه با تاریخ»، سه صورت و روش متفاوت مواجهات تاریخی است که ریشه های هویتی، فرهنگی،ی و تاریخی دارد. در واقع از این طریق تاریخ سازی و تاریخنگاری در هر دورهتاریخی، از سوی نسلهای متفاوت صورت میگیرد.
تأملی بر تحول در مفهوم و مصداق جنگ – بخش اول
دوره ,تاریخی ,تاریخ ,های ,نگاری ,مفهوم ,تاریخی و ,هر دوره ,در هر ,تاریخ نگاری ,تاریخ و
درباره این سایت